Конспект уроку читання у 3 класі 

 з використанням 3д-презентації

КАЗКИ ЛЕСІ УКРАЇНКИ. «КАЗКА ПРО ОХА-ЧУДОДІЯ»

Мета:

  • розширити уявлення учнів про творчість Лесі Українки, її казки;
  • удосконалювати вміння аналізувати текст, характеристики героя;
  • формувати усвідомленість, швидкість, виразність читання, вміння порівнювати літературну казку з народною;
  • розвивати творчу уяву, образне мислення, зв’язне мовлення, знаходити в тексті описи;
  • збагачувати словниковий запас; виховувати почуття любові до художнього слова.

Обладнання:

  • 3Д-презентація,
  • портрети Лесі Українки,
  • виставка книг письменниці,
  • плакат «Галявина вражень»,
  • картки зі словниковими словами,
  • дидактичний матеріал.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  • Сьогодні на нас чекає мандрівка Країною казок українських письменників. Хто здогадався, чому наша подорож має таку назву? (Так, звісно, це розділ, який ви зараз вивчаєте на уроках читання).

ІІ. Очікування

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Якщо ви хочете отримати нові знання підніміть угору ліву руку. Якщо хочете почути щось цікаве – праву руку. А якщо хочете отримати гарні знання і високі бали – підніміть обидві руки. Чудово! У нас все вийде!

«Ситуація успіху»

Тож вирівняли спинки,

Бо ви ростете кожної хвилинки!

Вирушаймо! Я бажаю вам успіхів!

IIІ. Перевірка домашнього завдання

1-ша зупинка «Театральна».Інсценізація казки «Лисичка та Журавель»

  • Нагадайте, яким було ваше домашнє завдання? (Переказ казки Івана Франка «Лисичка та Журавель» в особах).

—Тож уявімо, що ми глядачі театру. А актори виступатимуть ось тут. Хто бажає бути автором? Лисичкою? Журавлем? Прошу.

—Запрошуємо наступних акторів.

  • Обидва виступи були чудовими і заслуговують на оплески і високі бали (називаю).

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і уроку

— Сьогодні ми ознайомимося ще з однією літературною казкою. Хто є її автором, ви дізнаєтеся, виконавши завдання на картках. Візьміть олівчик і обведіть в обох рядках кожну третю букву і отримаєте ім’я автора. Готові? Читаймо разом.

Н В Л П Ч Е Д Б С О Ю Я (Леся)

А Є У Р Ж К Т В Р У Я А О Ю Ї П Б Н Х Г К Ц З А (Українка)

—Підніміть долоньки ваших рук, заплющіть очі і уявіть себе у музеї.

  1. Вивчення нового матеріалу.

2-га зупинка «Інформаційна»

  1. Розповідь учителя. Відеоролик.

— Мати Лесі, Ольга Петрівна Драгоманова-Косач, відома письменниця, яка творила  під псевдонімом Олена Пчілка. Її оповідання і вірші українською мовою були відомі в усій Україні. Справжнє ім’я Лесі Українки – Лариса Петрівна Косач-Квітка. З раннього дитинства Леся була дуже здібною дівчинкою. У чотири роки вона навчилася читати, у п’ять – грати на роялі. У шість років почала вчитися вишивати, а у вісім вже писала вірші. Дядько Лесі Михайло Драгоманов був відомим ученим, громадським діячем. Йому належить одна з провідних ролей у становленні племінниці як письменниці. Він редагував і давав поради, як краще писати. Ще зовсім малою, боячись хижих звірів, Леся бігала місячної ночі в сусідній ліс, бажаючи побачити там оту мавку, про яку потім напише у своїй «Лісовій пісні». Ви читатимете її у старших класах.

У родині Лесю Українку називали по-різному: Лариса, Леся, Зея, Мишолосіє. Ім’я Зея або Зеїчок, походить від назви сорту кукурудзи «зеяяпоніка» (тонка, як стеблина), так її називала мама. Ім’я Мишолосіє ділилось навпіл: так називали Лесю і її брата Михайла, якого вона дуже любила.

Леся Українка блискуче володіла російською мовою, з дитинства знала грецьку та латину, перекладала з німецької, італійської, французької, англійської. Але рідною мовою Лесі залишалася українська, хоча загалом вона знала 13 мов. З юних років Лесі легко і невимушено давалося віршування. Хоч іноді вона так глибоко і ретельно опрацьовувала твори, що в неї піднімалася температура.

Першим і справжнім коханням Лесі Українки був важко хворий Сергій Мережинський. За одну ніч, сидячи біля ліжка хворого, письменниця написала цілу поему «Одержима». Окрім багатьох офіційних установ (музеїв, пам’ятників, інститутів) на честь Лесі Українки названий астероїд «2616 Леся», який знаходиться між Марсом і Юпітером.

Майже все життя Леся Українка боролась з тяжкою хворобою (туберкульозом), але сили духу вона не втрачала і незадовго до відходу сказала словами своєї героїні Мавки: «Я в серці маю те, що не вмирає!» А не вмирала у серці в неї любов до життя, до слова.

Перед вами виставка книг письменниці, збірки з її творами. Після уроку ви матимете змогу розглянути їх ближче. Але мені б дуже хотілося, щоб ви читали її твори і вчилися любити рідне слово.

— Пригадайте, які твори поетеси вам відомі? («З гір на долину», «На зеленому горбочку», «Красо України, Подолля»).

2.Опрацювання «Казки про Оха-чудодія» Лесі Українки (с. 71–74)

1) Знайомство з «Казкою про Оха-чудодія».

— Насамперед, що таке казка?

— Чим відрізняється народна казка від авторської?

3-тя зупинка «Тренувальна»

2) Словникова робота.

— Перед тим, як ви почуєте цю казку, ми попрацюємо над незрозумілими словами. Увага на дошку (пояснення словникових слівкорх, жупанок, сажень, гаплик, бранка, трясовиця, ряхтіти, чига, дибки. кладенець).

— А зараз я читаю слово, а ви за мною повторюєте.

3) Читання вчителем.

Читання казки комбінованим способом (учитель, учні).

VІ. Первинне сприйняття  та усвідомлення нового матеріалу.

— Хто є головним персонажем казки?

— До якої української народної казки вона подібна? (Українська народна  казка «Ох»).

— Казка про Оха-чудодія народна чи літературна? Чому?

— Діти, я не зовсім згодна, що герой казки Лесі Українки є чародієм. Уважно слухайте, стежте, думайте, чи можна головного героя назвати чародієм.

— Порівняймо назви й початки цих творів. Як закінчуються обидві казки? Прочитайте.

А зараз 4-та зупинка «Танцювальна».

—Прошу вас встати. Одягаємо райдужний настрій і намагаємось повторити рухи  за спритними ведучими. Увага на екран.

— Дякую! Ви справжні таланти!

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

— Наступна 5-та зупинка «Читайлик».

Повторне читання казки учнями «ланцюжком».

Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.

— Прочитайте опис підземного царства.

— Чим воно небезпечне для людей?

— А зараз почитаємо за настроєм. Погляньте, який настрій має чоловічок (демонстрація картинок сумного, обуреного та здивованого чоловічка). Зачитайте уривок із казки, який відповідає настрою чоловічка.

— Знайдіть і зачитайте слова, які римуються.

До вашої уваги 6-та зупинка «Творча».Складання кластера «Ох»

— Поміркуймо, який же він Ох? У вас на столах картки з так званим кластером. У центрі слово Ох. Візьміть ручки і запишіть у вільних кружечках свої характеристики головному герою. Наприклад, Ох – це мудрий пан. А ще? (Невеличкий (корх), з довгою бородою, все знає, довгий вельможний, ласкавий тощо).

— Хто бажає зачитати свій варіант?

VIІІ. Підсумок уроку

— Тож, яку казку ми сьогодні читали?Хто її автор?

IХ. Домашнє завдання. Оцінювання.

— Ваше домашнє завдання намалювати, яким ви уявляєте Оха з казки Лесі Українки, а також виразно читатиказку.

Х. Рефлексія.

— І останньою сьогодні буде 7-ма зупинка «Галявина вражень».

Які враження від уроку у вас?

Сьогодні на уроці я дізнався … .

Я навчилась … .

Мені сподобалось … .

Найбільш цікавим для мене було … .