Латеральне мислення як гра уяви та ідей молодшого школяра

    Термін “латеральне мислення”  ( у перекладі – «нелінійне», «бокове») введений британським психологом, лікарем Едвардом де Боно — це непрямий та творчий підхід для вирішення певної проблеми. Це локальна, особистісно-орієнтована технологія, що ґрунтується на ефективності організації та управління діяльністю учнів. Латеральне мислення є компонентом творчого мислення та  включає в себе: критичне (є його невід’ємним компонентом, не існує поза межами латерального) і логічне мислення, яке приймає в ньому участь під час розробки та оцінки ідеї. Чим відрізняється латеральне мислення від творчого? Для творчого мислення необхідний талант, а не кожна дитина його має. Для латерального талант не обов’язковою умовою. Більше того –  у кожного учня можна сформувати вміння та навички латерального мислення, а це підвищить загальний творчий потенціал особистості та надасть конкретні інструменти, за допомогою яких він зможе вирішувати проблемні завдання по-новому, висуваючи власні оригінальні ідеї. Відмінність латерального і критичного мислення полягає у тому, що для останнього характерною ознакою є чітка аргументованість ідеї або рішення проблеми, а  латеральне мислення відмовляється від оцінки і критики реалістичності пропонованого учнем рішення проблеми. І його особливістю є те, що єдиним критерієм оцінки ідеї є цікавість. 

Технологія латерального мислення включає в себе велику кількість методів, які допомагають обійти стандартні схеми мислення та дозволяють подивитися на проблему по-новому. Їх застосування оптимально поєднується з програмою початкової школи.

Читати більше...